Pædagogik

Pædagogikken tager udgangspunkt i TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication- handicapped Children). Vi arbejder meget struktureret, og dagen for det enkelte barn er nøje planlagt. Hvert barn har deres eget dagsskema med Boardmakerbilleder, som viser den aktivitet/ handling barnet skal i gang med. Dagskemaer er en samling af billeder sat i forløb over dagen, aktiviteterne tager udgangspunkt i barnets ressourcer og interesser, så at barnet trives, og at tilegner sig nye færdigheder i forhold til sprog, selvhjulpenhed, motoriske færdigheder og socialt samspil.

Vi tilrettelægger strukturerede legeforløb, med visuelle anvisninger der organiserer og guider børnene gennem legeprocessen. Barnet lærer at vente på tur, have fælles fokus og opmærksomhed, være sammen om en aktivitet. Sociale regler forenkles, konkretiseres og visualiseres.

Vi arbejder med Social Tænkning som øver børn med socialkognitive vanskeligheder at agere socialt. Materialet vi anvender er udarbejdet af Michelle Garcia Winner.

Vi veksler mellem gruppeorienterede og individuelle aktiviteter, dels for at arbejde med det enkelte barns behov for udfordring, og dels for at skabe og styrke det sociale samspil. Som i de øvrige børnegrupper anvender vi alderssvarende aktiviteter såsom motorik, værksted, legepladsbesøg, ture med bus og tog, museumsbesøg, fælles regellege, fællessamling, spil, sang og glæde.