Inklusion

Inklusion i et fællesskab har stor betydning, og en vigtig forudsætning for barnets trivsel og læring for alle børn. Vi har stort fokus på, at barnet oplever og føler sig inkluderet i det lille fællesskab som Skattekisten udgør, men også får adgangsmuligheder til flere typer legefællesskaber i de ørige børnegrupper. Med udgangspunkt i det enkelte barns særlige behov, deltager vi i aktiviteter og lege for at understøtte skabelsen af legerelationer/ netværk til den øvrige del af tryllefløjtens børnehave. Vi har erfaring med, at mulighederne for flere typer af fællesskaber er medvirkende til, at børnene i basisgruppen opnår erfaringer i forskellige roller og positioner. Vi har gennem udviklingen af den inkluderende praksis set betydningen af, at basisbørnene deltager i samvær omkring en aktivitet der ligger udenfor relationen, hvilket giver børnene bedre mulighed for at bidrage ligeværdigt. Ligeledes har det stor betydning, at der arbejdes med små børnegrupper, og at der er en pædagog på sidelinjen til at understøtte og guide, når den visuelle støtte mangler. Vi har også erfaring med, at der kan skabes relation til de andre børn i børnehaven, når de kommer på besøg i Skattekisten og deltager i leg og i små fælles aktiviteter der.