Dagens gang

Livet i Vuggestuen

Efter fælles morgenmad, som serveres i tidsrummet 6.30 - 7.30, forlader vi Mælkevejen og går i vuggestuen. De fleste børn er kommet ved 8.30-tiden. Mellem kl. 9.00 og 9.30 går vi på henholdsvis Solstrålen og Stjerneskuddet. Fra kl. 9.30 er der normalt 3 voksne på her stue. De børn, som er afleveret før kl. 8.00 får en ren ble og ellers bliver de selvfølgelig skiftet efter behov.

Så går vi i gang med det, vi nu har lyst til - det være sig lege, male, synge, danse, historiefortælling, modellervoks, vandlege, gå på legeplads, ture m.m. Aktiviteterne er tilpassede efter børnenes behov, udvikling og alder.

De fleste børn er sultne ved 10.30-tiden. Vi lægger vægt på, at børnene har fået vasket hænderne grundigt inden de sætter sig til bords og spiser den frokost, vores køkkendame har tilberedt. De voksne opfordrer til, men tvinger ikke, til at smage nye ting. Når vi har spist, hjælper børn og voksne hinanden med at rydde op.

Efter maden skal de fleste børn have en middagslur. Inden de skal sove, får de en ren ble. De fleste børn sover et par timer til middag. Ca. kl. 14.00 får de et lille mellemmåltid. Det kan være frisk frugt frugtgrød, boller med ost, knækbrød eller lign.

Indtil ca. kl. 16 hygger vi os og leger enten på stuerne eller på legepladsen. Herefter lukkes den ene af stuerne, og vi går enten på legepladsen eller ned i børnehaven.

Livet i Børnehaven

Efter morgenmaden, som serveres i Mælkevejen fra 6.30 - 7.30, leger børnene mest i små grupper.

Mellem kl 09.00 og 09.30 er det tid til frugt og lidt brød inden det er tid  til aktiviteter og ture, alt efter de enkelte stuerne planer.

I tidsrummet 10.45 - 12.00 spiser børnene mad.

Efter frokost puttes de børn, der trænger til en middagslur, og de øvrige har mulighed for lege ude og inde.

Kl. 14.00 - 15.00 tilbydes børnene frugt, børn og mælk/vand.

Kl. 16.00 begynder vi så småt at rydde op og lukke de forskellige funktionsområder. Vi samles med vuggestuebørnene - i sommerperioden er det fortrinsvis på legepladsen.

Traditioner i Tryllefløjen

Fastelavn:
Ca. 14 dage før fastelavn før de børn, der er interesserede, mulighed for at forberede fastelavn på forskellige måder. Det kan være masker, fastelavnsris, dragter, fastelavnslege, sange eller lign. Selve fastelavnsfesten holdes om formiddagen ved at "slå katten af tønden", "bide til bolle" osv.

Påske:
Ugen før påske, får de børn, der har lyst, mulighed for at så karse, lave kyllinger og andre påsketing.

Bedsteforældre Plantedag
I maj måned inviterer vi bedsteforældre med til vores årlige plantedag. Plantedagen forgå over en uges tid, hvor de forskellige stuer har deres egen dag. Vi mødes på legepladsen om formiddagen, hvor vi i fællesskab planter de forskellige planter man har haft med hjemme fra.

Sommerfest:
Børn og personale arrangerer en sommerfest for børn, forældre, bedsteforældre og andre venner af huset, hvor der på legepladsen vil være forskellige aktiviteter og boder.

Jul:
I december måned vil de børn, der har lyst, kunne lave julegaver og julepynt. Der bliver arrangeret julefest på de enkelte stuer for forældre og personale.

Børnenes fødselsdage:
Børnenes fødselsdage bliver fejret på de enkelte stuer.

Tal endelig med personalet i god tid inden dit barns fødselsdag, så vi kan fejre den enkelte barn bedst muligt.

Slik må ikke deles ud i Tryllefløjten

Afslutning:
Når de ældste børn stopper i Tryllefløjten og skal videre i skole, har vi tradition for en afslutningsfest. Initiativet til dette tages af forældrene til de store børn.